Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Drezdenku

Jesteśmy po to, by rozumieć, wspierać i pomagać.

Bajka terapeutyczna

Zachęcamy wszystkich rodziców dzieci mających problemy z mową do zapoznania się z autorską bajeczką naszej koleżanki.

Malinka u logopedy

Każde dziecko z niecierpliwością czeka na swoje urodziny. Malinka od kilku tygodni planowała swoje przyjęcie urodzinowe - kolor balonów, smak tortu, atrakcje plastyczne i występ wesołego klowna. Czwarte urodziny to ważne wydarzenie - dziewczynka poczuje się już prawie dorosła, nikt nie powie o niej dzidziuś. Mama pozwoliła Malince zaprosić koleżanki z przedszkola oraz kilka osób z rodziny: babcię, dziadka, ciotkę Laurę, kuzyna Michała i kuzynkę Różę. Dziewczynka kocha swoich dziadków i ciocię, lubi bawić się z Michałem, ale Róża bywa przykra i niemiła.

- Mamusiu - prosi Malinka - ći musimy plosić Lóźę? Ona się śmieje, źe bźitko mówię.

-Córciu - tłumaczy Malince mama - Różyczka to twoja starsza kuzynka. Byłoby jej przykro, gdybyś nie zaprosiła jej na przyjęcie urodzinowe. Zobaczysz, że będziecie dobrze się bawić.

Nadszedł wyczekiwany przez Malinę dzień, jej urodziny. Zabawa była bardzo udana. Wszystkie świeczki na torcie zostały zdmuchnięte za pierwszym podejściem. Prezenty ucieszyły jubilatkę a pozostałe dzieci śmiały się z wygłupów śmiesznego klowna. Wodzirej rozbawiał dzieci żonglowaniem cukierkami, chowaniem monety za ich uszami i jeżdżeniem na rowerze o jednym kółku. Malinka była przeszczęśliwa.

- Tatusiu, mamusiu - cieszyło się dziecko - moje ulodziny śą fantaśtyćne! Dziękuję.

Niestety, humor zepsuła jej zazdrosna Róża.

- Patrzcie, kto widział czterolatkę, która tak brzydko mówi. Pieści się jak dzidziuś! I ty chcesz uchodzić za dużą? Ha, ha, dobre sobie!

Wszystkie dzieci spojrzały na Malinkę i zaczęły szeptać między sobą. Dziewczynce zrobiło się tak przykro, że natychmiast uciekła do swojego pokoju. Nawet mamie nie udało się nakłonić córki, żeby wróciła na przyjęcie, bo przecież będzie jeszcze pokaz wielkich baniek mydlanych. Dziewczynka nie chciała już nikogo widzieć, a na pewno nie tej złośliwej Róży.

Malinka długo płakała w poduszkę. W końcu zasnęła a rano zdecydowanie powiedziała rodzicom ? Chće iść do lekaźa, ćo naućy mnie ładnie mówić!

- Kochanie - tłumaczy córce tata - to nie lekarz uczy prawidłowo mówić tylko nauczyciel. Nauczyciel korygujący mowę nazywa się logopeda. Jeszcze dziś umówię cię na wizytę u pani w poradni, które chętnie pokaże ci, jak poprawnie mówić.

- A ta nauka nie będzie bolała? - martwiła się Malina

- Wykluczone - obiecała mama - zajęcia z logopedą to zabawa, która też uczy. Zobaczysz, spodoba ci się.

Dziewczynka była pełna obaw. Martwiła się, czy pani lub pan logopeda będzie miły? Czy mama będzie mogła jej towarzyszyć? Czy szybko będzie mówiła tak ładnie jak Róża? Swoimi obawami podzieliła się z koleżankami z grupy przedszkolnej. Okazało się, że inne dzieci też chodzą do logopedy. Beatka opowiadała, jak podczas zajęć dmucha kolorowe piórka. Franek chwalił się, że w ramach zajęć pani pozwala mu grać w logopedyczne gry na komputerze. Maciek z kolei uwielbia wygłupiać się przed lustrem, strojąc śmieszne miny. Wszystkie dzieci zaprzeczyły na pytanie, czy wizyta u logopedy boli.  - To tylko zabawa - zgodnie twierdziły. Opowieści przyjaciół sprawiły, że Malinka nie mogła doczekać się diagnozy logopedycznej (jak to tytułował tata) u pani logopedy.

- Tatusiu, dziś idziemy do logopedy? - codziennie dopytywała się dziewczynka.

- Nie, za tydzień. Nie, za sześć dni. Nie, pojutrze. - cierpliwie wyliczał tata.

Malinka co rano wyliczała  i odliczała dni tygodnia dzielące ją od pierwszego spotkania z nauczycielką mowy: ćwaltek, piątek, śobota, niedziela, poniedziałek, wtolek, i juś śloda!

-Tatusiu, to dziś, ubielaj się, jeśteśmy umówieni ś logopedą.

Tego dnia Malinka nie poszła do przedszkola. Zadowolona, ale również trochę zawstydzona, mocno trzymając za rękę tatę i tuląc owieczkę Beczusię, kroczyła do poradni, gdzie miała poznać panią logopedę. Pani Helenka, bo tak miała na imię logopedka, okazała się przyjazna już w pierwszym kontakcie. Najpierw Malinka miała za zadanie grzecznie pobawić się licznymi zabawkami, które znajdowały się w gabinecie. Pani Helenka chciała przez moment porozmawiać z tatusiem, a Malinka mała problem, którą zabawkę wybrać - bańki mydlane, puzzle, przytulanki, klocki, piłki, kolorowanki, układanki od czego zacząć... Po chwili do zabawy przyłączyła się pani Helenka. Wypytywała Malinkę o przedszkole, rodzeństwo, urodzinki, które niedawno obchodziła dziewczynka. Malinka chętnie opowiadała o koleżankach, pluszowym piesku, którego dostała od Kasi na urodziny oraz braciszku Stasiu. Pani logopeda zaprosiła Malinkę do biurka przed którym wisiała wieeeelkie lustro.

- Lubisz, Malinko wygłupiać się przed lustrem? - spytała pani logopedka, po czym językiem sięgnęła nosa.

- O jacie, ja tak chyba nie potlafię... ha, ha, ha, ha. - Malinka musiała wykonać przed lustrem jeszcze kilka śmiesznych min, a później pani Helenka założyła jej na uszy duże słuchawki. Dziewczynka musiała informować, kiedy słyszy pewne dźwięki. Dzięki tej zabawie pani logopeda upewniła się, że Malina ma dobry słuch.

Wielkie było zdziwienie dziewczynki, kiedy pani powiedziała, że to koniec spotkania. Przecież ona chciała się jeszcze bawić. Wizyta w poradni była super. Na koniec Malina mogła wybrać sobie naklejkę, która gratulowała jej dzielności. - Jakiej dzielności?- zastanawiała się później dziewczynka, opowiadając wszystko mamie - przecież to była tylko zabawa!

Okazało się, że Malinka musi uczęszczać na terapię logopedyczną, ponieważ nie potrafi powiedzieć pewnych głosek. Taka diagnoza zachwyciła dziewczynkę, bo już za tydzień znowu spotka się z panią Helenką. Pani logopeda obiecała, że jeśli tylko Malinka z rodzicami będzie ćwiczyła w domu według jej wskazówek, to podczas piątych urodzin będzie mogła powiedzieć trudny wierszyk "R jak ryjówka". Malinka jest zadowolona i obiecuje, że będzie ćwiczyć, bo nie chce, żeby Róża zniszczyła jej kolejne urodziny. A przecież zajęcia logopedyczne to sama przyjemność i czas, który poświęcą jej rodzice.


Pomocnicze pytania torujące rozmowę o tekście i wizycie u logopedy:

  1. Jak miała na imię bohaterka?
  2. Jaką uroczystość obchodziła dziewczynka?
  3. Dlaczego Róża śmiała się z Malinki?
  4. Do kogo wybierała się Malinka, aby nauczyć się ładnie mówić?
  5. Czy zajęcia u logopedy spodobały się dziewczynce?
  6. A czy Ty chętnie wybierzesz się do logopedy.


Czytanie bajek jest dobrym sposobem na bogacenie słownika dziecka. Należy tłumaczyć dziecku znaczenie nowych wyrazów oraz prosić o wytłumaczenie znaczenia niedawno poznanych wyrazów. Wyrazy do słownika po przeczytaniu tekstu "Malinka u logopedy": jubilat, logopeda.

Małgorzata Małecka-  logopeda

KONKURS "OPOWIADANIE WIELKANOCNE"

KONKURS NA  "OPOWIADANIE WIELKANOCNE" W PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W DREZDENKU


Dyrektor i Pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Drezdenku zapraszają dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów szkoły podstawowej gminy Drezdenko i Starego Kurowa, do wzięcia udziału w konkursie na "Opowiadanie Wielkanocne". W zależności od wieku dzieci mają za zadanie wykonać ilustrację lub przedstawić historyjkę obrazkową, stworzyć książeczkę albo komiks - ale te i inne ważne szczegóły zawarte są w regulaminie, który znajdziecie na stronie poradni lub facebooku.

alt

REGULAMIN KONKURSU "OPOWIADANIE WIELKANOCNE"

REGULAMIN PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W DREZDENKU DOTYCZĄCY KONKURSU NA

"OPOWIADANIE WIELKANOCNE"

§ 1

Cele Konkursu


Celem konkursu jest:


  1. Rozwijanie wyobraźni i kreatywności wśród dzieci
  2. Rozwijanie zainteresowania różnymi formami pisarskimi
  3.  Rozwój umiejętności plastycznych wśród dzieci i młodzieży
  4. Podtrzymanie tradycji Wielkanocnych wśród dzieci i młodzieży


§ 2

Organizator Konkursu


  1. Organizatorem Konkursu jest Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Drezdenku
  2. Konkurs jest kierowany do dzieci i uczniów w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym oraz klas IV-VI uczęszczających do szkół w Gminie Drezdenko i Starym Kurowie.

§ 3

Założenia organizacyjne


  1. Konkurs zostanie przeprowadzony w następujących kategoriach:
  • Dla dzieci w wieku przedszkolnym
  • Dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym
  • Dla uczniów klas IV-VI


    2. Prace mogą być wykonane w następujących kategoriach:

  • Dzieci w wieku przedszkolnym: pojedynczy rysunek lub krótka historyjka obrazkowa
  • Dzieci w wieku wczesnoszkolnym: opowiadanie w formie książeczki z ilustracjami
  • Uczniowie klas IV-VI: komiks


Format prac dowolny.

      3. Praca winna być opisana na odwrocie wg powyższego wzoru:

Imię, nazwisko

Wiek

Klasa

Nazwa przedszkola lub szkoły

Tytuł pracy


     4. Zgłoszenie prac jest równoznaczne z przekazaniem praw autorskich.

     5. Rodzice/opiekunowie prawni dzieci biorących udział w konkursie wyrażają zgodę na przetwarzanie przez Organizatora Konkursu swoich danych osobowych (Ustawa o ochronie danych Osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 roku (t.j. Dz.U.2016.922)- zał nr 1. (brak zgody przyczyni się do odrzucenia pracy konkursowej).
     6. Prace zgłoszone do Konkursu nie będą zwracane autorom.

§ 4

Ocena prac konkursowych

  1. Prace należy składać osobiście lub listownie (ul. Kościuszki 31, 66-530 Drezdenko) w sekretariacie Poradni w terminie od 13 marca 2017r. do 24 marca 2017r. do godz. 15.00 (liczy się data wpływu prac lub stempla nadania pocztowego).

   3. O wyłonieniu laureatów Konkursu decyduje jury powołane przez Organizatora, w składzie:

- Magdalena Borkowska

-Katarzyna Suśniło

-Małgorzata Pęchęrzewska



Jury pod uwagę weźmie:

  • treść ilustracji lub opowiadania
  • jakość wykonania,
  • oryginalność

   4.Decyzje Komisji Konkursowej są ostateczne.


   5. Prace przechodzą na własność organizatora i zostaną zaprezentowane na wystawie w Muzeum Puszczy Drawskiej i Noteckiej im. Franciszka Grasia w Drezdenku.


§ 5

Ogłoszenie wyników Konkursu


  1. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone 3 kwietnia 2017r. na stronie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz na facebooku.

§ 6

Nagrody

  1. Organizator przyzna trzy nagrody główne w każdej kategorii.

Jury ma prawo do wytypowania dodatkowych nagród.


Zał. nr 1

Zgoda dotycząca konkursu na "Opowiadanie  Wielkanocne"


Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych mojego dziecka............................................................... uczęszczającego  (nazwa placówki)..................................................przez Organizatora konkursu (Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Drezdenku)  zgodnie z ustawą o ochronie danych Osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 roku (t.j. Dz. U. 2016.922)

                                                                                                                                                     ......................................................................

                                                                                                                                                              (podpis rodzica/prawnego opiekuna)

PRZYGOTOWANIA DO WIELKANOCY

Nasze przygotowania do Wielkanocy!!!

Dzieci uczęszczające na zajęcia w poradni przygotowują prace o tematyce Wielkanocnej, które będą zaprezentowane w Muzeum Puszczy Drawskiej i Noteckiej im. Franciszka Grasia w Drezdenku.

altaltaltaltaltaltaltaltaltaltaltaltaltalt

KONTROLUJEMY SŁUCH DZIECI

Kontrolujmy słuch dzieci

Jako logopeda, ale także matka, jestem niezmiernie wdzięczna Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy za prowadzenie Programu Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków. Dzięki niemu od 2002 roku dzieci z wrodzonymi wadami słuchu są szybko diagnozowane i poddawane terapii. Jednak badania przesiewowe usypiają naszą, rodziców, czujność. A przecież kłopoty ze słuchem nie dotyczą tylko dzieci z wadami wrodzonymi.

Sezon na infekcje jest dobrym momentem, aby wskazać konieczność kontrolowania słuchu dzieci. Aż 70% wad słuchu u dzieci jest następstwem przebytych infekcji, głównie górnych dróg oddechowych. Statystycznie dziecko choruje 8 razy w roku. Nawet banalny katar przyczynia się do wysięku i obrzęku nie tylko w nosie, ale również w gardle i uchu środkowym. U małego dziecka nos, gardło i ucho znajdują się tuż obok siebie, dlatego katar może zapoczątkować infekcję uszu. Dziecko nie musi skarżyć się na ból, ponieważ ucho, w którym rozwija się stan zapalny, nie zawsze boli. Infekcje kataralne mogą być przyczyną tego, że w przestrzeniach ucha środkowego gromadzi się płyn utrudniający przewodzenie dźwięków - przewlekłe wysiękowe zapalenie ucha środkowego jest najczęstszą przyczyną niedosłuchu. Nieleczone schorzenie może doprowadzić nawet do trwałych zmian. Jeśli podczas infekcji dziecko skarży się na ból ucha konieczna jest konsultacja lekarska!

Lekarze biją na alarm, ponieważ coraz większa liczba coraz młodszych dzieci ma problemy ze słuchem. Przyczyn może być wiele: urazy mechaniczne (wynikające z wkładania małych przedmiotów blokujących przewód słuchowy, np. koralików, lub uderzenie w głowę), powikłania chorób zakaźnych (np. świnka, angina), przerost 3. migdała, niewłaściwa higiena uszu (używanie patyczków), przebywanie w hałasie, które może prowadzić do przewlekłego urazu akustycznego (dzieci narażone są na hałas w przedszkolu i szkole, nie pozwalajmy im dostarczać sobie kolejnych porcji hałasu podczas głośnego słuchania muzyki, a już na pewno nie zaleca się korzystania z słuchawek wkładanych do uszu).

Żeby niczego nie przeoczyć, obserwujmy nasze dzieci. Zaniepokoić powinny: głośna mowa dziecka, nastawianie przez dziecko coraz głośniej telewizora, brak reakcji na polecenia, pytania, prośby o powtórzenie, nadstawianie głowy z jednej strony, jakby lepiej słyszało jednym uchem, kiedy malec skarży się na brzęczenie, świst w uszach, opóźniony rozwój mowy, problemy z koncentracją. Oceniajmy słuch naszych dzieci chociaż orientacyjnie w domu - taki test powinien być przeprowadzony w cichym pomieszczeniu, dziecko ustawione plecami 5 metrów od dorosłego powtarza po nim kolejne wyrazy wypowiadane szeptem, raz słuchając prawym uchem, następnie lewym. W razie jakichkolwiek wątpliwości należy przeprowadzić badanie słuchu. Na badania przesiewowe przeprowadzane na Platformie Badań Zmysłów zapraszamy do Poradni - badanie ma na celu wykluczenie wady, a jeżeli test wypadnie niepomyślnie, dziecko zostaje skierowane na badania lekarskie. Po każdej infekcji górnych dróg oddechowych uszy dziecka powinno być skontrolowane przez pediatrę. Profesjonalne badania słuchu wykonuje laryngolog lub audiolog.

Mam nadzieję, że rodzice dzieci z opóźnionym rozwojem mowy wezmą moją prośbę do serca i przebadają swoje pociechy. Pamiętajmy, że żeby dobrze mówić, musimy dobrze słyszeć.


Małgorzata Małecka - logopeda